loader
Transport produktów chemicznych

Czy na samochodach dostawczych należy umieszczać etykiety towarów niebezpiecznych?

Każdego dnia w Wielkiej Brytanii przewożone są drogami ogromne ilości niebezpiecznych towarów i niebezpiecznych chemikaliów. Czy mniejsze furgonetki i przyczepy przewożące takie pakunki muszą być oznakowane etykietami towarów niebezpiecznych?

Małe ładunki towarów niebezpiecznych

Zazwyczaj, gdy pojazdy przewożą paczki z towarami niebezpiecznymi, muszą one posiadać pomarańczowe tablice ADR (z przodu i z tyłu), a każdy kontener towarowy musi być również oznakowany tabliczkami odpowiedniej klasy na wszystkich czterech stronach. Gdy towary niebezpieczne zostaną usunięte z pojazdu, tablice ADR muszą również zostać usunięte lub zasłonięte, wraz z tabliczkami ostrzegawczymi (magnetycznymi lub innymi), aby pokazać, że niebezpieczny ładunek nie znajduje się już na pokładzie.

Pojazdy używane do przewozu małych ilości opakowanych towarów niebezpiecznych, takie jak furgonetki i przyczepy, są zwolnione z tych wymogów, jeżeli przewożą ładunki poniżej progów obciążenia określonych w przepisach ADR. Minimalne ilości, które można przewozić bez oznakowania, będą zależały od charakteru i klasyfikacji towarów: im wyższe ryzyko, tym niższe ilości można przewozić. Na stronie internetowej brytyjskiego Health & Safty Executive (HSE) znajduje się lista głównych wyłączeń w ramach ADR.

W praktyce, mimo że większość przewoźników przewożących małe ładunki towarów niebezpiecznych dba o to, aby ich pojazdy nie posiadały pomarańczowych tablic, często umieszcza się na nich 100-milimetrowe etykiety towarów niebezpiecznych (ostrzegawcze romby). Czy jest to wykroczenie?

van

Umieszczanie diamentów ostrzegawczych

Wielu przewoźników uważa, że dobrą praktyką jest umieszczanie na małych pojazdach, zwłaszcza tych przewożących butle ze sprężonym gazem, rombów ostrzegawczych o średnicy 100 mm, które informują o zagrożeniach związanych z przewożonym towarem. Ostrzegawcze etykiety diamentowe można regularnie zobaczyć na karetkach pogotowia, furgonetkach inżynierskich, mobilnych warsztatach i pojazdach budowy dróg. Uważa się, że są one przydatne dla służb ratowniczych, mimo że nie jest to wymóg w ramach ADR.

Chociaż to HSE (Health & Safety Executive) jest głównie odpowiedzialne za egzekwowanie licznych przepisów opracowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa w czasie przewozu tych substancji, to właśnie służby ratownicze muszą radzić sobie z konsekwencjami każdego zdarzenia.

Służby ratunkowe uwzględniają w swojej ocenie ryzyka takie ostrzeżenia zewnętrzne, jak tablice ADR i tablice ostrzegawcze, a niektórzy członkowie służb ratunkowych obawiają się, że w razie wypadku z udziałem nieprawidłowo oznakowanych pojazdów mogą zostać podjęte niewłaściwe działania. Pojazdy nieposiadające pomarańczowych tablic ADR są zazwyczaj traktowane jako pojazdy niskiego ryzyka, ponieważ towary powinny być w ograniczonych ilościach lub poniżej limitów "małego ładunku". Jeśli tak NIE jest, popełniono wykroczenie.

Zarządzanie ilością przewożonych towarów niebezpiecznych ma zasadnicze znaczenie dla uniknięcia nadmiernych obciążeń prawnych - w przypadku przekroczenia progów może być wymagane coś więcej niż zwykłe oznakowanie: Konieczne będzie umieszczenie tablic ADR i diamentowych tabliczek ostrzegawczych, pojazd będzie musiał być specjalnie zaprojektowany do przewozu takich substancji, a kierowcy będą musieli być odpowiednio przeszkoleni i poinstruowani co do swoich obowiązków podczas przewożenia tych towarów.

Streszczenie

Ostrzegawcze naklejki w kształcie rombu o średnicy 100 mm mają być naklejkami na opakowania i chociaż zazwyczaj nie ma zastrzeżeń do ich umieszczania, nie mają one znaczenia w tym kontekście i nie powinny być stosowane na żadnym typie pojazdu. Czasami całkowicie mylące oznakowanie: gaz sprężony, wysoce łatwopalny i żrący można zobaczyć na tych samych tylnych drzwiach furgonetki, umieszczone tam w ramach próby "zrobienia tego, co słuszne", ale bez szczegółowej wiedzy na temat tego, co jest wymagane zgodnie z przepisami CDG - i to przy założeniu, że substancje te rzeczywiście znajdują się na pokładzie!

Podsumowując, o ile nie zostanie osiągnięty minimalny próg ilościowy dla przewożonych substancji niebezpiecznych, na pojeździe nie jest wymagane żadne oznakowanie ani oznakowanie. Większość załóg straży pożarnej ma obecnie natychmiastowy dostęp do Chemdata i musiałaby jedynie znać numer UN substancji oraz wiedzieć, jaka ilość jest przewożona w jakich pojemnikach. O wiele lepiej byłoby dostarczyć papierową kopię odpowiednich kart charakterystyki substancji i poinformować kierowcę, co ma powiedzieć służbom ratowniczym, niż niepotrzebnie naklejać na pojazdach etykiety towarów niebezpiecznych.