SDS – Karta charakterystyki
Z angielskiego safety data sheet – SDS...
Każdego dnia w Wielkiej Brytanii przewożone są drogami ogromne ilości niebezpiecznych towarów i niebezpiecznych chemikaliów. Czy mniejsze furgonetki i przyczepy przewożące takie pakunki muszą być oznakowane etykietami towarów niebezpiecznych?
Zazwyczaj, gdy pojazdy przewożą paczki z towarami niebezpiecznymi, muszą one posiadać pomarańczowe tablice ADR (z przodu i z tyłu), a każdy kontener towarowy musi być również oznakowany tabliczkami odpowiedniej klasy na wszystkich czterech stronach. Gdy towary niebezpieczne zostaną usunięte z pojazdu, tablice ADR muszą również zostać usunięte lub zasłonięte, wraz z tabliczkami ostrzegawczymi (magnetycznymi lub innymi), aby pokazać, że niebezpieczny ładunek nie znajduje się już na pokładzie.
Pojazdy używane do przewozu małych ilości opakowanych towarów niebezpiecznych, takie jak furgonetki i przyczepy, są zwolnione z tych wymogów, jeżeli przewożą ładunki poniżej progów obciążenia określonych w przepisach ADR. Minimalne ilości, które można przewozić bez oznakowania, będą zależały od charakteru i klasyfikacji towarów: im wyższe ryzyko, tym niższe ilości można przewozić. Na stronie internetowej brytyjskiego Health & Safty Executive (HSE) znajduje się lista głównych wyłączeń w ramach ADR.
W praktyce, mimo że większość przewoźników przewożących małe ładunki towarów niebezpiecznych dba o to, aby ich pojazdy nie posiadały pomarańczowych tablic, często umieszcza się na nich 100-milimetrowe etykiety towarów niebezpiecznych (ostrzegawcze romby). Czy jest to wykroczenie?
Wielu przewoźników uważa, że dobrą praktyką jest umieszczanie na małych pojazdach, zwłaszcza tych przewożących butle ze sprężonym gazem, rombów ostrzegawczych o średnicy 100 mm, które informują o zagrożeniach związanych z przewożonym towarem. Ostrzegawcze etykiety diamentowe można regularnie zobaczyć na karetkach pogotowia, furgonetkach inżynierskich, mobilnych warsztatach i pojazdach budowy dróg. Uważa się, że są one przydatne dla służb ratowniczych, mimo że nie jest to wymóg w ramach ADR.
Chociaż to HSE (Health & Safety Executive) jest głównie odpowiedzialne za egzekwowanie licznych przepisów opracowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa w czasie przewozu tych substancji, to właśnie służby ratownicze muszą radzić sobie z konsekwencjami każdego zdarzenia.
Służby ratunkowe uwzględniają w swojej ocenie ryzyka takie ostrzeżenia zewnętrzne, jak tablice ADR i tablice ostrzegawcze, a niektórzy członkowie służb ratunkowych obawiają się, że w razie wypadku z udziałem nieprawidłowo oznakowanych pojazdów mogą zostać podjęte niewłaściwe działania. Pojazdy nieposiadające pomarańczowych tablic ADR są zazwyczaj traktowane jako pojazdy niskiego ryzyka, ponieważ towary powinny być w ograniczonych ilościach lub poniżej limitów "małego ładunku". Jeśli tak NIE jest, popełniono wykroczenie.
Zarządzanie ilością przewożonych towarów niebezpiecznych ma zasadnicze znaczenie dla uniknięcia nadmiernych obciążeń prawnych - w przypadku przekroczenia progów może być wymagane coś więcej niż zwykłe oznakowanie: Konieczne będzie umieszczenie tablic ADR i diamentowych tabliczek ostrzegawczych, pojazd będzie musiał być specjalnie zaprojektowany do przewozu takich substancji, a kierowcy będą musieli być odpowiednio przeszkoleni i poinstruowani co do swoich obowiązków podczas przewożenia tych towarów.
Ostrzegawcze naklejki w kształcie rombu o średnicy 100 mm mają być naklejkami na opakowania i chociaż zazwyczaj nie ma zastrzeżeń do ich umieszczania, nie mają one znaczenia w tym kontekście i nie powinny być stosowane na żadnym typie pojazdu. Czasami całkowicie mylące oznakowanie: gaz sprężony, wysoce łatwopalny i żrący można zobaczyć na tych samych tylnych drzwiach furgonetki, umieszczone tam w ramach próby "zrobienia tego, co słuszne", ale bez szczegółowej wiedzy na temat tego, co jest wymagane zgodnie z przepisami CDG - i to przy założeniu, że substancje te rzeczywiście znajdują się na pokładzie!
Podsumowując, o ile nie zostanie osiągnięty minimalny próg ilościowy dla przewożonych substancji niebezpiecznych, na pojeździe nie jest wymagane żadne oznakowanie ani oznakowanie. Większość załóg straży pożarnej ma obecnie natychmiastowy dostęp do Chemdata i musiałaby jedynie znać numer UN substancji oraz wiedzieć, jaka ilość jest przewożona w jakich pojemnikach. O wiele lepiej byłoby dostarczyć papierową kopię odpowiednich kart charakterystyki substancji i poinformować kierowcę, co ma powiedzieć służbom ratowniczym, niż niepotrzebnie naklejać na pojazdach etykiety towarów niebezpiecznych.
Eksport oraz import chemikaliów niebezpiecznych Jednym z elementów podstawowych unijnego...
Czytaj więcejTransport towarów niebezpiecznych podlega szczególnym przepisom i powinien spełniać...
Czytaj więcej