loader
Karty Charakterystyki

1 rzecz, której menedżerowie środowiskowi powinni się nauczyć z przepisów o minerałach pochodzących z konfliktów

Kiedy osoby odpowiedzialne za zasoby i zakupy poszukują możliwości usprawnienia procesów produkcyjnych lub zmniejszenia wydatków, łańcuch dostaw jest często jednym z pierwszych miejsc, do których się zwracają.

Techniki stosowane przez specjalistów ds. łańcucha dostaw dopiero zaczynają być wdrażane przez menedżerów ds. środowiska i zrównoważonego rozwoju w celu zmniejszenia wpływu firmy na środowisko.

Rok 2013 ma być rokiem, w którym specjaliści ds. zrównoważonego rozwoju odkryją, że zarządzanie łańcuchem dostaw jest prawdopodobnie najbardziej efektywną i opłacalną metodą poprawy ich Triple Bottom Line.

Podążając za swoim łańcuchem dostaw w dół króliczej nory

Ostatnie zmiany regulacyjne w USA dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw, a konkretnie raportowania o minerałach konfliktowych

, uwypukliły fakt, że dostawcy są jednym z najważniejszych elementów programu zrównoważonego rozwoju. Osoby odpowiedzialne za zrównoważony rozwój zwracają szczególną uwagę na to, jak właściwe praktyki gromadzenia danych w całym łańcuchu dostaw mogą być wykorzystane nie tylko do oceny minerałów, ale do wielu innych celów, do których przejdziemy za chwilę...

Minerały konfliktu są zdefiniowane przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) jako wszystkie kasyteryt, kolumbyt-tantalit (znany również jako koltan), złoto, wolframit, ich pochodne, lub jakikolwiek inny minerał i / lub pochodne określone przez Sekretarza Stanu do finansowania konfliktu w krajach objętych.

Zasadniczo, wykorzystanie tych minerałów, gdy pochodzą one z "krajów objętych" - głównie Demokratycznej Republiki Konga (DRK) i innych niestabilnych krajów afrykańskich - stanowi poważny problem, ponieważ ich wykorzystanie może bezpośrednio lub pośrednio wspierać łamanie praw człowieka i finansować brutalne działania wojskowe. Posiadanie tego typu dostawców w swoim łańcuchu dostaw, niezależnie od tego, jak wiele szczebli go dzieli, jest antytezą bycia zrównoważonym producentem.

Jednak nie wszystkie złoto, wolframit, kasyteryt, lub kolumbyt-tantalit może być sklasyfikowany jako Conflict Mineral. W rzeczywistości wiele firm etycznie pozyskiwać te minerały i uniknąć komplikacji Conflict Minerals

poprzez należytą staranność na ich łańcuchów dostaw i znalezienie dostawców, którzy nie wydobywają te minerały z DRK. SEC klasyfikuje również wszystkie te minerały, które są zbierane ze złomu lub źródeł poddanych recyklingowi, jako nie-konfliktowe, ponieważ na tym etapie łańcucha dostaw ich sprzedaż lub wykorzystanie jest mało prawdopodobne, aby finansowo przyczynić się do konfliktu zbrojnego.

Ponadto, SEC uważa, że każdy przypadek tych minerałów, który został wytopiony lub rafinowany i przechowywany poza Krajem Objętym Protokołem, jest "poza łańcuchem dostaw". W tym stanie jest mało prawdopodobne, że przyczyniły się one finansowo do jakichkolwiek naruszeń praw człowieka.

Niedawno pisaliśmy o tym, że ocena łańcucha dostaw i proaktywne zarządzanie dostawcami jest najbardziej efektywnym sposobem zarządzania ogólnym zrównoważonym rozwojem. Wymaga to ścisłej współpracy z dostawcami i aktywnego wyboru współpracy z tymi, którzy również prowadzą własne badania due diligence w stosunku do swoich dostawców. W odniesieniu do Conflict Minerals, należy szukać dostawców, którzy są w stanie pewnie poinformować, czy używają minerałów wolnych od konfliktów.

Jednak Conflict Minerals to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o śledzenie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu dostaw. W ten sam sposób oczekujesz od dostawców, aby wiedzieć, gdzie dostali swoje minerały, należy również oczekiwać, że są one w stanie rozliczyć się z wszelkich toksyczności w swoich towarów i być na szczycie wszelkich zagrożeń dla zdrowia związanych z ich stosowania produktu.

Krótko mówiąc, zrównoważony biznes jest zbudowany na łańcuchu dostaw, który dzieli się informacjami na całej swojej długości. Jest to szczególnie ważne dla większych producentów OEM, ponieważ dotarcie do pierwotnego źródła komponentów może być prawie niemożliwe, gdy istnieje kilka stopni separacji. Pomimo tej trudności, jako ogniwo łańcucha o największej władzy, zdolność do wymuszania zmian i ulepszeń spoczywa właśnie na Tobie.

Aktualne przepisy dotyczące minerałów z obszarów objętych konfliktami

SEC jest odpowiedzialna za nadzór nad należytą starannością i sprawozdawczością w zakresie Conflict Minerals. Obecnie SEC wymaga od wszystkich firm, które składają raporty zgodnie z sekcją 13 (a) lub sekcją 15 (d) ustawy o obrocie papierami wartościowymi, w tym spółek krajowych, zagranicznych emitentów prywatnych i mniejszych spółek sprawozdawczych, aby zgłosić, czy używają minerałów konfliktu.

Ostateczne orzeczenie SEC [pdf] weszło w życie 1 stycznia 2013 roku, a pierwszy termin składania raportów upływa 31 maja 2014

roku. To daje firmom cały rok, aby ustalić, czy obecnie korzystają z Conflict Minerals, i 150 dni po zakończeniu roku, aby wypełnić i złożyć raport.

Raport jest składany na nowym formularzu SEC SD i obejmuje okres całego poprzedniego roku kalendarzowego, niezależnie od końca roku podatkowego podmiotu składającego raport. Raport ten jest raportem rocznym, co oznacza, że w maju 2015 roku, firmy będą zgłaszać swoje wykorzystanie minerałów 2014, i tak dalej.

Jeżeli muszą Państwo złożyć raport, Państwa obowiązkiem jest przeprowadzenie badania due diligence w odniesieniu do Państwa łańcucha dostaw i minerałów w celu jednoznacznego stwierdzenia, czy Państwa minerały są konfliktowe czy bezkonfliktowe. Ten proces należytej staranności nie jest ściśle regulowany, jednak istnieją pewne zastrzeżenia.

Niezależnie od tego, jaki proces zastosujesz w ocenie swojego łańcucha dostaw, musi on być zgodny z normami krajowymi lub międzynarodowymi. Nie można po prostu wymyślić własnego protokołu due diligence i wykorzystać go do celów sprawozdawczości SEC. W ramach zgodności z tym orzeczeniem, należyta staranność będzie musiała zostać skontrolowana przez audytora z sektora prywatnego, który może potwierdzić, że podjęto wszelkie uzasadnione działania w ramach zarządzania łańcuchem dostaw w celu oceny statusu minerałów.

Jedną z ram należytej staranności zyskującą największą popularność wśród producentów jest OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas. Szybko staje się on standardem, ponieważ oferuje solidną metodologię śledzenia zrównoważonego rozwoju w zakresie minerałów w każdym rodzaju łańcucha dostaw. Niektóre z protokołów zawartych w wytycznych OECD zawierają ważne wnioski, takie jak:

  • Przyjęcie polityki firmy w zakresie łańcucha dostaw minerałów i jasne zakomunikowanie jej dostawcom i opinii publicznej.
  • Ustrukturyzowanie wewnętrznego zarządzania w celu wspierania należytej staranności w łańcuchu dostaw.
  • Ustanowienie systemu kontroli i przejrzystości łańcucha dostaw minerałów. Obejmuje to łańcuch nadzoru, system identyfikowalności lub identyfikację wcześniejszych uczestników łańcucha dostaw.
  • Wzmocnienie zaangażowania przedsiębiorstwa w relacje z dostawcami. Polityka dotycząca łańcucha dostaw powinna zostać włączona do kontraktów i/lub umów.

Podczas gdy strategie OECD są niezbędne do oceny statusu minerałów, są one również sprawdzonymi elementami składowymi każdego programu zrównoważonego rozwoju, w każdej branży. Na przykład, ERA pomaga swoim partnerom OEM w przemyśle motoryzacyjnym śledzić potencjalną toksyczność komponentów, które trafiają do ich produktów końcowych w całym łańcuchu dostaw, jako część ich planowania zrównoważonego rozwoju. Ten rodzaj śledzenia zrównoważonego rozwoju pozwala na znacznie większą kontrolę nad emisjami podlegającymi raportowaniu i pomaga firmom podejmować mądrzejsze decyzje dotyczące zakupów.

Przestrzeganie sprawozdawczości dotyczącej minerałów z obszarów objętych konfliktami

Należy zauważyć, że chociaż wytyczne OECD dotyczące należytej staranności i najlepszych praktyk są przydatne w zarządzaniu łańcuchem dostaw minerałów, sugerowane procedury i strategie raportowania nie są zgodne z przepisami SEC. Podczas gdy wdrożenie praktyk sprawozdawczych OECD do własnej firmy prawdopodobnie przyniesie ogólnie pozytywne rezultaty, niezależnie od tego trzeba będzie wypełnić własne protokoły sprawozdawcze SEC.

SEC postarała się, aby ten początkowy okres przejściowy był jak najłatwiejszy dla raportujących, tworząc tymczasową kategorię minerałów podlegających raportowaniu

: "nieokreślony konflikt DRC". Oznaczenie to można zgłaszać w odniesieniu do wszystkich minerałów, które przeprowadziły badanie due diligence swoich łańcuchów dostaw i wykorzystania minerałów i nie są w stanie określić, czy są one konfliktowe czy bezkonfliktowe. Jako rozwiązanie tymczasowe, wszyscy duzi raportujący będą mieli dwuletni okres karencji na stosowanie tej kategorii, a wszyscy mniejsi raportujący będą mieli łącznie cztery lata. Zasadniczo daje to firmom czas na wprowadzenie niezbędnych zmian w ich łańcuchach dostaw, tak aby mogły one z całą pewnością określić swój status, a jednocześnie wymaga od Ciebie przeprowadzenia należytej staranności.

Ponadto, wszelkie minerały konfliktu "poza łańcuchem dostaw" przed 31 stycznia 2013 r. są wyłączone

z raportowania na Formularzu SD. Zmniejszy to koszty wdrożenia regulacji i będzie chronić amerykańskich dostawców z istniejącymi zapasami minerałów potencjalnie pochodzących z Konfliktu przed koniecznością pozbycia się ich towarów. Jest to znak, że SEC wyraźnie nie chce karać tych, którzy mogli nie być świadomi potencjalnych etycznych lub regulacyjnych komplikacji przed ostatecznym orzeczeniem.

Wszelkie regulowane minerały pochodzące z recyklingu lub złomu nie będą wymagały audytu sektora prywatnego, jeśli firma może stwierdzić z całą pewnością, że materiały te nie pochodziły z żadnego innego źródła. Nadal trzeba będzie przeprowadzić badanie due diligence przed złożeniem raportu, ale jest to znacznie prostsze i mniej kosztowne zadanie, jeśli wszystkie minerały pochodzą z recyklingu. Jeśli jednak nie masz pewności lub tylko pewna część Twoich minerałów pochodzi ze złomu/recyklingu, również będziesz musiał poddać się audytowi.

Kluczowe wnioski

Raportowanie o minerałach z obszarów objętych konfliktami pokazuje, że zarządzanie łańcuchem dostaw może być wykorzystywane do czegoś więcej niż tylko logistyka i zakupy. Wykorzystując przepływ informacji w całym łańcuchu dostaw, mają Państwo możliwość uwzględnienia całej potrójnej linii przewodniej, w tym wbudowanego zużycia energii i śladu węglowego, a także śledzenia kontekstu praw człowieka w odniesieniu do każdego materiału wchodzącego do Państwa zakładu.

Te nowe przepisy podkreślają również wyzwania związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw. W szczególności, podkreślają, że zbieranie danych z każdego poziomu łańcucha dostaw staje się coraz bardziej skomplikowane, im dalej w łańcuchu dostaw się znajdujemy. Ta utrata informacji i nieprzejrzystość naraża Państwa zakład na ryzyko, nie tylko z powodu używania minerałów z regionów objętych konfliktem lub innych zakazanych substancji, ale również dlatego, że obarcza Państwa odpowiedzialnością za działania dostawców, o których nie mieli Państwo żadnych informacji. Aby mieć pewność co do własnego produktu, każde ogniwo łańcucha dostaw musi współpracować na rzecz przejrzystości. I jak pokazuje protokół sprawozdawczy Conflict Minerals, osiągnięcie takiego poziomu przejrzystości będzie prawdopodobnie wymagało nacisku z góry.

Tak jak SEC wywarła presję na amerykańskie łańcuchy dostaw, by informowały o wykorzystaniu minerałów z obszarów objętych konfliktem, nadszedł czas, by to Państwo wywarli nacisk na swój łańcuch dostaw, by nadał on priorytet i udostępnił dane dotyczące zrównoważonego rozwoju, które mają wpływ na Państwa działalność.

Więcej na: http://pomoc-chemiczna.pl