loader
Karty Charakterystyki

Naukowiec założył firmę z zabawką - oto gdzie jest teraz

Jak powie Ci każdy przedsiębiorca, rozwijanie firmy od podstaw nie jest łatwe. Oto historia o tym, jak George Ambartsoumian, założyciel i dyrektor generalny GA International, naukowiec założył firmę i rozwinął swoją firmę z jednoosobowego przedsiębiorstwa do jednego ze światowych liderów w dziedzinie rozwiązań do identyfikacji laboratoryjnej.

Początek czegoś wielkiego

Jak wiele osób pracujących w GA International, założyciel i dyrektor generalny, dr George Ambartsoumian, również rozpoczął swoją karierę jako naukowiec. Zdobył tytuł doktora w Państwowej Akademii Medycyny Weterynaryjnej w Kazaniu w Rosji, a także tytuł doktora medycyny weterynaryjnej (D.V.M.) w Instytucie Weterynaryjnym w Erewaniu w Armenii. Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął badania podoktorskie w Montrealu, najpierw na wydziale biologii Uniwersytetu Concordia, a następnie w Instytucie Badań nad Rakiem w Szpitalu Notre-Dame. Kolejne dwa lata spędził na badaniu regulacji transkrypcji w rozwoju kości w Shriner's Hospital w latach 1996-1998 i to właśnie tam po raz pierwszy wpadł na pomysł założenia firmy dostarczającej laboratoriom rozwiązania w zakresie znakowania i identyfikacji.

Podczas pracy w laboratorium George miał problemy z etykietowaniem swoich próbek. Odkrył, że etykiety sprzedawane zazwyczaj do badań biomedycznych ciągle odpadały od jego probówek, zwłaszcza gdy były przechowywane w temperaturach poniżej zera. Co gorsza, kiedy używał rozpuszczalników, takich jak ksylen, etykiety stawały się mokre i mięsiste, a informacje ulegały wymazaniu - obserwacja ta okazała się ważna przy ustalaniu GA. Po zakończeniu pracy w szpitalu Shriners, George postanowił zostać przedsiębiorcą. Będąc bezrobotnym, poznał znajomego, który sprzedawał małą zabawkę do tworzenia etykiet, zwaną STIKA. George zastanawiał się, czy mógłby użyć tej zabawki do zaprojektowania lepszych etykiet niż te, które były dostępne w tamtym czasie. Zaczął więc uczyć się wszystkiego o folii plastikowej, materiałach papierowych i klejach, a wszystko po to, by w końcu wymyślić sposób na tworzenie etykiet, które bez problemu przyklejałyby się do probówek, nawet gdy były zamrożone. W końcu udało mu się stworzyć etykietę, która działała dobrze w warunkach laboratoryjnych przy głębokim mrożeniu i zdał sobie sprawę, że naukowcy będą potrzebowali trwałych etykiet do swoich badań. Przedstawił swój pomysł organizacji SAJE z Laval w Quebecu, pomagającej młodym przedsiębiorcom w zakładaniu firm, i został nagrodzony niewielkim 9-miesięcznym stypendium, które umożliwiło rozwój firmy. George zaczął promować swoje etykiety w laboratoriach, jeżdżąc od laboratorium do laboratorium i sprzedając je w całej Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

Budowanie od podstaw

Do 2004 roku firma zdobyła solidne podstawy, a w tym czasie w małym biurowcu na drugim piętrze pracował tylko George, jego żona Armine i jeden pomocnik. Naturalnie, nie obyło się bez kilku wyzwań. Jak wspomina: "Musieliśmy przetestować nasze etykiety krio, więc zamówiliśmy zbiornik ciekłego azotu. Oczywiście nie było tam windy, więc biedny doręczyciel musiał wnieść ciężki zbiornik wypełniony ciekłym azotem po schodach, a następnie przez wąski korytarz, aby wnieść go do biura". Wysyłka również stanowiła pewien problem: mając duże doświadczenie w nauce i badaniach, ale niewiele w branży detalicznej, George dostarczał próbki swoich zaawansowanych technologicznie etykiet w kopertach ogólnego przeznaczenia, bez żadnych dodatkowych opakowań czy folii bąbelkowej. George był jednak niezwykle oddany swojej działalności, posuwając się do odbierania telefonów służbowych podczas pobytu w parku rozrywki z rodziną, notując zamówienia na ręce, próbując zrozumieć, co mówi mu klient, wsłuchując się w ryk rollercoasterów za nim.

Firma stale się rozwijała, a w 2005 roku George zatrudnił pierwszego pracownika. Dwa lata później firma przeniosła się do nowej siedziby, która powiększyła się ponad dwukrotnie, zatrudniając 4 nowych pracowników, a w 2008 roku GA miała wreszcie swoją pierwszą prasę fleksograficzną do etykiet. W tym czasie firma zaczęła zdobywać sławę dzięki sprzedaży odpornych na ksylen etykiet i taśm dla histologii oraz etykiet kriogenicznych, które później nazwano NitroTAG™.

Rozbudowa firmy

Dziś firma zatrudnia ponad 65 pracowników, a co miesiąc dołączają kolejni. GA sprzedaje obecnie ponad 6000 indywidualnych produktów, co stanowi ogromny wzrost w stosunku do jednego rodzaju etykiet, od których zaczynał George. Z pomocą doświadczonych naukowców GA produkuje całą gamę etykiet kriogenicznych, odpornych na działanie autoklawów, rozpuszczalników i innych specjalistycznych etykiet w dowolnym kolorze i rozmiarze. Firma rozwinęła silne ramię badawczo-rozwojowe i może wyprodukować każde niestandardowe zamówienie. Sprzedają wiele różnych marek drukarek termicznych, z własną nowo opracowaną drukarką termotransferową, GA Cody-300, która ma trafić na rynek jeszcze w tym roku. GA ma kilka nowych, oczekujących na opatentowanie produktów, które pojawiły się na początku roku, w tym PCR-TagTrax™, nowatorski system znakowania probówek, pasków i płytek PCR, PikaTAG™, aplikator etykiet do małych fiolek, w tym fiolek z wgłębionymi kapslami, oraz ResiTAG™, markę znaczników do identyfikacji próbek osadzonych w żywicy do stosowania w mikroskopie elektronowym. GA również niedawno nabył system weryfikacji kodów kreskowych w 2018 roku, dając im możliwość wytwarzania kodów kreskowych zweryfikowanych przez ISO dla klientów z potrzebami drukowania danych klinicznych. Wreszcie, za całą ciężką pracę dr Ambartsoumiana nad rozwojem GA, zarobił sobie nominację jako finalista tegorocznej nagrody Ernst & Young (EY) Entrepreneur Of The Year® 2019 w regionie Quebec (zwycięzcy konkursu zostaną ogłoszeni 7 listopada).

GA przeszła przez wiele wzlotów i upadków w ciągu ostatnich 20 lat, stając się w końcu wiodącym producentem i dostawcą etykiet kriogenicznych i odpornych na rozpuszczalniki na całym świecie. GA wkrótce przenosi swoją siedzibę do nowych biur i najnowocześniejszej fabryki, co powinno ułatwić GA opracowanie nowych produktów i zwiększenie zdolności produkcyjnych. Firma chce również dodać więcej automatyzacji i technologii cyfrowych do swojej platformy, zaangażować więcej biznesu i nawiązać nowe partnerstwa, w kraju i za granicą, z szerszym wyborem produktów dla branż poza naukami przyrodniczymi. Dla dr Ambartsoumian, to tylko biznes jak zwykle jednak, jak zawsze dał swoje pełne wsparcie zarówno do swoich klientów i pracowników, z pisania zamówień na rękę podczas wakacji z rodziną, aby przynieść muffiny każdy poniedziałek rano dla jego dedykowanego personelu biurowego.

LabTAG firmy GA International jest wiodącym producentem wysokowydajnych etykiet specjalistycznych i dostawcą rozwiązań identyfikacyjnych stosowanych w laboratoriach.i dostawcą rozwiązań identyfikacyjnych stosowanych w laboratoriach badawczych i medycznych, a także w instytucjach opieki zdrowotnej.